مسعود مجاوری

شمال ما: گفته بودی ارز ارزان می شود اما نشد/سکه کار و بار تومان می شود اما نشد/قول دادی نان بدخواهان که آجر شد سپس/صد ریالی قیمت نان می شود اما نشد/آنقدر بامزه بودی فکر کردم قوت مان/جای کشک و نان فسنجان می شود اما نشد/اولش گفتی که آن این می شود،دیدی نشد/بعداز آن گفتی که این آن می شود اما نشد/پیش ازاینها قول دادی لااقل اوضاع ما/بهتراز یونان و سودان می شود اما نشد/پس چه شد روزی که گفتی روسیه مانند چین/درحوادث یار ایران می شود اما نشد/با دوتا گوشم شنیدم در قضایای خزر/آنچه برمارفته جبران می شود اما نشد/گفته بودی گربه ما می شود کم کم پلنگ/فیل هم جا توی فنجان می شود اما نشد/…..

 

بنازم به طبع شعری “خالو راشد”نازنین؛پدر آمرزیده اشعارش داغ و تنوریست وانگار حدیث نفس مان را می گوید.
آقای رییس جمهور! من چند عیب عمده دارم ؛ یکی اینکه خیلی امیدوارم و دیگر اینکه نصیبی از شجاعت نبردم و به همین دلیل حرف دلم را به مدد اشعار خالو راشد باشما درمیان گذاشتم.
در خبرها خواندم که شما به گیلان می آیید تا راه آهن قزوین رشت را افتتاح کنید. در شرح برنامه های سفر شما که توسط استاندارتان به رسانه ها اعلام شد خبر دندان گیر دیگری ندیدم و در شگفتم که سهم گیلان از آنهمه تدبیری که با ما عهد بستید،ختم به یک راه آهن شد فقط؟این راه-آهن-را که از دوره سردار سازندگی و در ذیل پروژه گذرگاه “نوستراک”به ما قول داده بودند؟! بله می گویند کار را که کرد؟آنکه تمام کرد.شما تمامش کردید و افتتاحش به تدبیر شماقیچی شد اما آیا حق مردم گیلان از خوان بودجه باید این تکه نان می شد؟
برادر! رییس جمهور! سال گذشته اینجانب و بسیاری از نویسندگان این دیار پیش از انتخاب دوباره تان با شما عهد اخوت بستیم و بیانیه حمایت از جنابعالی امضا کردیم. ما اهل قلمیم و بضاعتی جز آبرو نداریم شما اما اهل قدرتید و بودجه و حکم و مهر دست تان است.ما هنوز سر حرفمان هستیم اما شک دارم شما به وعده هایتان پایبند باشید.
یا شیخ! ما زیاران چشم یاری داشتیم،این رسمش نیست که برای آبادانی یک جای مملکت ده جای دیگر را خراب کنید این عادلانه نیست که برای سبز کردن بیابانهای”قومس”،جنگلهای هیرکانی را بیابان کنید، وآب “دریای کاسپین”را به ولایت پدری تان منتقل نمایید.این کار با هیچ منطق عقلانی هم خوانی ندارد .افتخار دولت شما این بود که نخستین مصوبه تان مربوط به “نجات دریاچه ارومیه”است.به این زودی فراموشتان شد؟

عالیجناب شما درسخنرانی هایتان فرمودید که قاچاق گوسفند از کشور ما به بیرون مرزها بخاطر تفاوت قیمت دلار است و تدبیر دولت شما این شد که با هواپیما از رومانی گوسفند وارد کنید.
برایم سئوال است که دولت فخیمه وقتی تبعات خروج دام از کشور را می بیند و چاره می اندیشد،چطور تبعات خروج “منابع انسانی”و مغزها را از کشور نمی بیند و برای این یکی چاره ای نمی کند؟ستاد دولت آیا هیچ برآوردی از زیان خروج مغزها و جوانان تحصیلکرده بخاطر شرایط بی ثبات اقتصادی واجتماعی دارد؟ اگر دارد عددش کو؟و تدبیر دولت تدبیر برای حلش چیست؟
اطاله کلام است اگر از مصیبت های اقتصادی بگویم، قطعا مطلعید و پیگیر اما آقای دکتر بهتر نبود مسائل هر منطقه از کشور را با توجه به شرایط همان منطقه حل می کردید؟همین گذرگاه نوستراک که ۲۵سال است دولت ها وعده اش را می دهند، اگر عملیاتی می شد و ترانزیت کالا از گیلان به آسیای میانه و قفقاز انجام می شد مشکل بیکاری و آسیب های اجتماعی ناشی از آن درگیلان مدیریت می شد.
آقای دکتر! وقتی یک سوم ازدواج های گیلان درسال ۹۶ختم به طلاق می شود یعنی ما تا فروپاشی اجتماعی راه درازی پیش رو نداریم.اینجا که یکی از کشورهای اسکاندیناوی نیست،اعدادو ارقام هم دست شماست؛ببینید رابطه طلاق ها با بیکاری چقدر است و کدام سیاست های دولت معزز، به جای تولید اشتغال،برای ما گیلانی ها بیکاری تولید کرد،همان ها را اصلاح کنید.
جناب رییس جمهور! با یک دست که چند هندوانه را بلند نمی کنند. هنوز هم هشت کیلومتر از آزاد راه رشت-قزوین منتظر بودجه ابلاغی است و تامین مالی پروژه راه آهن رشت-آستارا با کرام الکاتبین است.
از زمان استاندار اسبق گیلان مرحوم”قهرمانی”مذاکراتی برای تامین مالی هزینه اتصال راه آهن رشت به جمهوری آذربایجان صورت گرفته بود. هم روس ها تمایل به این اتصال دارند هم باکویی ها،مایلند هزینه مالی این اتصال را بپردازند وقتی ما از نظر بودجه ای گرفتاریم و آن وریها هم مایل و دست به جیب؛خب ایراد کار کجاست که این گرفتاری حل نمی شود؟گیلان راپروژه گذرگاه نوستراک (اتصال ریلی و زمینی و دریایی از جنوب کشور به قفقازاز راه گیلان)از شر بیکاری و آسیب های اجتماعی نجات می دهد و آسیای جنوبی و شرقی را هم این گذرگاه صاحب یک راه امن و ارزان و کوتاه برای بازارهای اروپایی می نماید.
عالیجناب! وقتی همه از این پروژه راضی هستند دلیل دست دست کردنتان چیست؟در خبرها خوانده بودم که دولت قطر برای کمک به کشور ترکیه۱۴میلیارد دلار تسهیلات در اختیار آنکارا قرارداد تا از پس شیطنت های آمریکا و دولت سعودی برآید و راحت تر بارش را به مقصد برساند.همین دولت قطر وقتی از سوی همسایگان عربش تحریم شد این ما بودیم که به روی این امیر نشین آغوش گشودیم و نگذاشتیم آب توی دلشان تکان بخورد حالا چه ایرادی دارد که آن کشور مسلمان،ما را؛ که برادری مان ثابت شده است و رفیق روزهای سختش بودیم کمی از سفره سخاوتش بهره مند کند؟
جناب رییس جمهور! اینها را گفتم تا بدانید که اروپا و آمریکا برای ما فاتحه نمی خوانند. شما اگر سر فرمان تدبیر را کمی به سوی همسایگان مان بچرخانید مردم این کشور نفس راحت تری می کشند. خدا را چه دیدید؟شاید ازاین ستون به آن ستون فرجی شد و یک آدم سیاست بلد وعهد نشکن،جای این بساز بنداز،وارد کاخ سفید شد.
آقای روحانی! گلایه ها از شما اگر چه بسیار دارم ،اما شما میهمان مایید و به رسم ادب زبان به دهان می گیرم. فقط بدانید که حق و توقع مردم گیلان از”عملکرد دولت شما”بسیار بیش از این ها است.
باشد؛ اتصال راه آهن رشت-قزوین مبارک تان، لطفا تا بیش از این دیر نشده،طرحی نو دراندازید که سعدی شیرین سخن فرمود:
دیرآمدی ای نگار سرمست/زودت ندهیم دامن از دست/بر آتش عشقت آب”تدبیر”/چندان که زدیم به بار ننشست…

منبع: گیلان تیتر


کانال تلگرام شمال ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *